Педесетница - силазак Светога Духа - јесте догађај који представља оснивање и устројавање Цркве. Не оснива се нека институција него са рађа нова твар Благодати, односно, могућност бесмртног живота који је човеку дарован од стране Бога. Због тога Педесетница - силазак Светога Духа - и није догађај који се одиграо изједна него је то чињеница која трајно сачињава и устројава Цркву.
Црква је Вечера, чин једења и пијења. Међутим, да би подарило живот (а не да служи привременом преживљавању), то једење и пијење претпоставља животворно деловање Светога Духа, односно, претварање пропадљиве хране у храну непропадљивости, у могућност вечног живота, у лек бесмртности. На сваком евхаристијском сабрању Црква призива Светога Духа Божијег да изврши то егзистенцијално претварање: Ниспошљи Духа Твога Светога на нас и на ове предложене Дарове. И учини овај Хлеб часним Телом Христа Твога, а то што је у аши овој часном Крвљу Христа Твога, претворивши их Духом Твојим Светим. А заједница сабрана око часне Трпезе потврђује овај призив узвикивањем сагласности амин. Ова мала реч, ово да којим човекова слобода узвраћа на љубав Божију, као литургијски израз представља колективно обавезивање на Завет, потпуно присаједињавање, али, истовремено, и благослов од стране Онога Коме се овек потчињава. Сагласност евхаристијске заједнице са призивом Светога Духа бива у Христу који је Амин, Сведок верни и истинити (Отк 3, 14); јер колико је обећања Божијих, у Њему су да, и у Њему су амин, Богу на славу кроз нас (2 Кор 1, 20). Од Оца иштемо Духа приносећи амин које је Сам Христос, односно, савршено послушање живота Божанској вољи.
Егзистенционално претварање, које се у Евхаристији одиграва силаском Светог Духа, не односи се само на предмете приношења по себи, него на однос индивидуа према тим предметима, на однос узношења и приношења твари Богу од стране човека - однос који преображава начин живота, претварајући постојање личности и предмета у евхаристијску заједницу са Богом и учествовање у тројичној пуноћи живота. Призивамо Светога Духа на нас и на (ове) предложене Дарове, тражећи управо преображај живота и стицање непропадљивости: да се претворе Дарови, а они који се њима причешћују да се претворе у нову твар, ослобођену од смрти - у Тело Христово.
Христо Јанарас