Протојереј-ставрофор др Велибор Џомић, архијерејски намесник подгоричко-колашински и координатор Правног савета Митрополије црногорско-приморске: Изјава за РИА Новости, 2. јун 2020. године.
У неким државама су примењиване искључиво здравствене мере за борбу против вируса корона, али су у неким државама здравствене мере претваране у политичке мере. Ужаснут сам чињеницом да је првенствено света Литургија, а потом и свеукупно богослужење Цркве, проглашено за ”епидемиолошки ризик”, а свето Причешће за ”највећи епидемиолошки ризик”.
Врло пажљиво сам пратио здравствене мере које су увођене и ниједна од њих, а ту пре свега мислим на физичку, а не такозвану социјалну дистанцу, хигијену руку, дезинфекцију радног и животног простора и сличне, не противи се Цркви. Али, на пример, мера забране звоњења на православним храмовима у Грчкој није здравствена него политичка мера. Мера забране уласка верницима, чак и појединачно, у храмове није здравствена него политичка мера. Мера затварања храмова је политичка мера. Те мере се не могу поштовати од стране хришћана и верника других традиционалних вероисповести не због тога што неко сматра да је паметнији од државе. Није проблем чување здравља, али се уз здравље морају чувати и образ и душа. Богу се треба покоравати више него људима. Осим тога, не може се наредбама суспендовати Устав и не може се поништавати право на слободу вероисповести чак ни када је проглашено ванредно стање. То право се може ограничити, али не и суспендовати, што је био случај у многим државама света, па и у неким у којим су православни већина.
Нико никоме не може и не сме одређивати када ће и колико ће ићи у храм Божји на личну молитву. Када је у питању свето Причешће, онда је ствар друкчија, јер верник не може без благослова да се причешћује и ту је од највећег значаја благослов духовника.Као што лекар нема право да одвраћа болесника од болнице, тако ни свештеник не може да одвраћа верника од храма Божјег. Свето Причешће је Лек бесмртности и темељно питање вере. Недавно сам једном угледном подгоричком лекару, који никако не може да схвати причешћивање верникâ из једне кашичице, рекао да сам после сваке службе током пандемије вируса корона увек употребио Причешће, јер је то моја дужност. Рекао сам му и да без свете Литургије и светог Причешћа храмови, макар били и најлепши и најстарији, немају никаквог смисла.
Без икакве сумње, вирус корона је донео одређене промене не само у животу грађана него и верникâ и свештеникâ. Али, имајући у виду огроман број политичких мера и противуставну суспензију права на слободу вероисповести у многим државама, сматрам да је веома важно да се, због могућих будућих злоупотреба, отвори најшира расправа, искључиво стручног карактера, у вези са заштитом правâ верникâ, Цркве и верских заједница у таквим ситуацијама. Са више озбиљних правника из Црне Горе, Србије и других држава сам о томе већ разговарао.
У Црној Гори је проглашена државна победа над вирусом корона, али су, како видимо, многе мере остале на снази. Још увек су на снази мере којима је прописан максималан број људи на отвореном простору. У питању је политичка, а не здравствена мера, због литијâ. Здравствена мера би се искључиво односила на физичку дистанцу на отвореном простору. Ми захтевамо наставак дијалога са представницима Владе о измени спорних и неуставних одредби Закона о слободи вјероисповијести или увјерења и правном положају вјерских заједница. Литијâ ће сигурно бити у свим градовима Црне Горе док се не дође до решења проблема који је изазван дискриминаторним и антицрквеним одредбама закона. Још је важније што су литије из Црне Горе постале модел за заштиту угрожених права Цркве и духовне слободе верникâ.
Извор: Инфо-служба СПЦ