Јеромонах Григорије светогорац: Победничка песма
Свештеник гласно: Победничку песму појући, кличући, узвикујућu и говорећи:
Народ: Свет, Свет, Свет, Господ Саваот! Пуно је небо и земља славе твоје; Осана на висинама, благословен који долази у име Господње; Осана на висинама (Иса. 6,3).
Победничка песма се састоји од трисвете анђелске песме коју је чуо пророк Исаија када је био призван у пророчко достојанство и песме с којом је народ у светом Граду дочекао Богочовека. Певајући ову песму на божанственој Литургији, подражавамо анђеле и у исти мах и народ светога Града. Певамо и славимо Тројичног Господа и дочекујемо Цара над царевима, Који долази на заклање, да би се раздао за храну вернима.
Свети Јован Златоуст пореди Победничку песму коју певамо на божанственој Литургији са победничком песмом коју су певали Јевреји када су се ослободили из египатског ропства. Поређење показује да је литургијска Победничка песма „много блиставија… јер није побеђен фараон, него ђаво. Није победило видљиво оружје, него је уништено зло… Нисмо дошли у обећану земљу, него се пресељавамо на небеса. Не једемо манну, него се хранимо владичиним Телом. Не пијемо воду из стене, него Крв Христову.“
* * *
Победничка песма на уснама анђелских Сила има двоструко значење, док сује певали око светог Престола Божијег. Она је била славословље Тројичном Богу, али уједно и пророштво: „Та песма није само славословље, него и пророштво о добрима која ће се простирати васељеном… Пуна је cвa земља славе његове (Иса. 6,3)… Када се земља испунила славом Божијом? Када је ова песма сишла са неба на земљу и када су људи образовали један заједнички хор са небеским Силама, узносећи исту мелодију Богу и произносећи исто славословље.“
Исто значење има Победничка песма и На нашим уснама. Она је славословље Христовој победи која се већ остварила и пророштво другог и са славом доласка Победника. Она је благовест последњег јављања Сина човечијега, чему ће претходити Крст, знамење Његове победе. „Тада ће сви родови, племена и народи свих векова да припадну и без икаквог противљења ће се поклонити и биће тада чудесан склад славословља: Преподобни ћe песмама прослављати – као што су чинили увек – док ће безбожници морати усрдно да се моле. Тада ће сви заиста једногласно певати Победничку песму: певаће је и победници и побеђени“ (Свети Григорије Нисијски).
Као што је Победник Христос Онај Који јесте, Онај Који је био и Онај Који ће доћи, тако је и Његова победа била, јесте и биће непомућена. Исто је тако непомућена и Његова Победничка песма. На небеској Литургији биће око Бога непрестано кретање анђела и људи, који ће славословити једно триипостасно Божанство.
Јеромонах Григорије светогорац