У дану у коме наша Света Црква прославља победу истините вере над иконоборачком јереси, која је потресала Цркву у 8. и 9. веку, Преосвећени Епископ ваљевски г. Исихије је предводио литургијско сабрањње у Храму Васкрсења Христовог, уз саслуживање свог заменика протонамесника Филипа Јаковљевића, архијерејских намесника првог и другог ваљевског протојереја Драгана Јаковљевића и протонамесника Дарка Ђурђевића и више свештенослужитеља. Богослужење је појањем украсио Црквени хор „Хаџи Рувим“ са диригентом Милицом Степановић- Бабамилкић.
Прве недеље Васкршњег поста Света црква прославља победу православља, торжество православља, а то је победа истините вере над многим јересима које богонадахнути Свети Оци на разним помесним и седам Васељенских сабора победили и у полемици са јеретицима формулисали праву веру, дали догмате који означавају истину о Богу, човеку, Цркви и свету. Та истина је наша водиља и та истина јесте Сам Христос, поучио је Епископ Исихије у литургијској проповеди о значају данашњег празника за два миленијума дугу историју Цркве и духовни живот православних верника.
Господ Христос је благоизволео да нам се објави и та Његова објава јесте објава истине. Догмати Свете Православне Цркве верном народу и свима који желе да чују истину објашњавају догађај оваплоћења и домострој нашег спасења- рекао је ваљевски архијереј.
Говорећи о данашњем јеванђељском одломку (Јн 1, 43- 51) у коме је забележен сусрет Господа Христа са потоњим ученицима Филипом и Натанаилом, Владика Исихије је скренуо пажњу на Филипове речи:“Дођи и види“, којима он отклања Натанаилову предрасуду према људима из Назарета. На два места јавља се реч „видети“, односно заповедни облик „види“, указао је Владика Исихије. Филип не покушава да својим умом и речима објасни брату о Господу, већ га зове да Га лично види. Кад се Господ објави њима, Он говори Натанаилу, а преко њега и свима нама, да ће видети и више од тога. Дакле, Господ Христос на Натанаилове речи:“Из Назарета може ли бити шта добро?“ не одговара полемиком, већ каже:“Ево правог Израиљца у коме нема лукавства.“ Натанаило није сумњао из злог срца. Напротив! Хтео је праву истину и био отворен за њу, објаснио је Владика Исихије тренутак из земаљског живота Спаситеља, којим је преко апостола Натанаила упућена порука богочежњивим душама кроз векове.
Господ је дошао као икона Бога Оца и нама, који смо иконе Господа, показао Себе и сличним смо познали слично. Догмати нам објашњавају и утврђују да не морамо да се колебамо, да не морамо сами да испитујемо оно што је неиспитиво и да спознамо истине које се људском уму не дају спознати. Али, у Цркви их спознајемо објавом Духа Светога. Зато што можемо да видимо Господа и што можемо да видимо анђеле Божје како узлазе и силазе на Сина Човечјег, Црква учи да је лик који се изображава на иконама- лице Божје и кроз њега можемо да општимо са прволиком. Није поштовање светих икона само украс или помоћно средство у нашој молитви, већ је оно суштинско исповедање да је Господ дошао у људској природи и сјединио је са божанском природом коју је имао одувек- предочио је Владика Исихије вишевековну истину православља, проистеклу из велике борбе поштовалаца икона са борцима против ове богослужбене праксе, односно иконоборачком јереси, која је скоро век и по мучила правоверне, да би 843. године побеђена захваљујући благочестивој византијској царици Теодори, а по благослову Патријарха Методија исповедника.
Оштећени људски лик, који траје од грехопада прародитеља Адама и Еве, Господ Христос је обновио. Исповедајући спасење делом и речју, тај пали лик обнављамо… Свако од нас треба да се бави својом вером. Не само да долази на Литургије, што јесте најважније, свако од нас треба да познаје учење Цркве и да може да зна шта је тачно, а шта није. Да делујемо по том учењу као прави хришћани и, благодаћу Божјом, да обнављамо нашу палу људску природу, а тиме обнављамо и све оне који су са нама- закључио је Владика Исихије.
Као и ранијих године, прве недеље Часног поста, велики број верника је примио Свету тајну причешћа. Након Свете Архијерејске Литургије прочитан је Синодик православља- документ који садржи саборно исповедање православне вере и анатему свих јереси.
Извор: Епархија ваљевска