Разговор са архимандритом Јованом Радосављевићем поводом 50-годишњице „Православља”
Архимандрит Јован Радосављевић, један од најстаријих монаха у Српској Православној Цркви, један од неколицине живих ученика Светог владике Николаја Велимировића, дугогодишњи професор Призренске богословије, носилац ордена Светог Саве другог реда, у манастир Жичу отишао је уочи Другог светског рата и био сведок 9. октобра 1941. године бомбардовања једне од највећих српских светиња. Из спаљеног манастира понео је молитвеник који има код себе и данас. Монашком чину га је 1950. године у манастиру Рача привео јерођакон Павле Стојчевић. Познавао је оца Јустина Поповића који је на њега извршио снажан духовни утицај. Када је монах Павле изабран за рашко-призренског Епископа 1957. године, у Призрен је пошао заједно са њим и отац Јован.
Повезано:
Завршио је Богословију, а потом и Богословски факултет и постдипломске студије у Атини. Извесно време био је професор у Призренској богословији. Као врсан познавалац историје Српске Православне Цркве и сведок деценија духовног и народног живота, Архимандрит Јован (световно Милисав), у својој 91 години, само неколико дана по повратку из болнице, као прави ретки бисер српске духовности, деда Јован – како га сви од милоште зову, смогао је снаге и времена да се посвети нашим питањима и да нам пошаље руком писано сведочење о „оним“ временима настајања првих новина Српске Патријаршије, али и да нам разјасни многе узроке који су имали несагледиве последице у времену које је потом долазило и нас сачекало...
Писали сте и сарађивали за Православље још од првих бројева ових новина. И наставили сте то да чините кроз разна времена и бремените ситуације. Како је било писати за црквене новине? Ко су, кроз време, били читаоци ових новина?
– Његова Светост Патријарх српски Герман својом црквеном дипломатијом у комунистичком времену успео је, када се готово ништа није могло у Цркви штампати, да издејствује и оснује за српски народ, први црквени часопис који је назван: Православље – новине Српске патријаршије. За рад оваквих новина Патријарх је довео из Жичке епархије протојереја Милисава Протића као погодну личност која се бави књижевношћу. Он је у то време био написао три књиге: Трнавски мученици, o Манастиру Стјенику, o Манастиру Јежевици и Драгачево и његови славни синови.
Први број Православља који је изашао чини ми се као да нас је све огрејао као сунце! И нас студенте преко пута Патријаршије, патријаршијско особље, Београђане и сав народ.
У тим првим новинама није било литерарних чланака којих има данас. То су биле заиста црквене новине које су обавештавале свој верни, српски народ о вери и Цркви, о славама, славским и другим празницима, о посту, молитви, о потреби и важности посећивања богослужења у храмовима, да би се духовно одржали као православни хришћани у новој држави обремењеној безбожним властима које нису хтеле да знају за веру, Цркву ни за крст часни. Писало се и о догађајима у земљи који су се тицали Цркве. Истицали су се добри и светли примери да би народ верујући знао како да се оријентише у околностима у којима су нове власти необјављивањем и заташкавањем информација о догађајима, затварале очи верном народу. Тако да се готово ништа тачно није знало шта се збивало у земљи. Неколико епископа је било затворено и мучено, као и свештеника и људи... Нестајали су, мучени и убијани... Зато су ове црквене новине много значиле за православне Србе. Тадашњи текстови у Православљу су нас подсећали и на чланке Мисионара из Богомољачког покрета, поготово на оне из последњих бројева. Када сам приметио да не могу да пишем како јесте и како треба, писао сам како се мора – да не оштетим наше црквене новине. А све друго сам забележио у књигама које сам написао.
Да ли сте икада због неког свог текста у новинама трпели неке притиске? Да ли је требало више дипломатије и такта за јавно изношење мишљења, знања, опредељења у црквеним новинама?
– На ово Ваше питање најјаснији одговор бисте нашли у мојој књизи: Полемика о Жичким престоним иконама у мозаику 1994–1995 и о спомен шајкачи. (Полемика, тада настала у јавности, изазвана је критичким коментаром архимандрита Јована Радосављевића око жичких престоних икона у мозаику, које је у то време израдио познати уметник Младен Србиновић. Професор Литургике са појањем критички је прокоментарисао да тај рад није за Жичу, не само зато што не одговара манастиру из 13. века, већ и зато што су те у мозаику иконе рађене у савременом модерном духу световног сликарства које одударају од црквеног духовног сликарства. – прим. аут.). У то време сам се суочио са великим двомесечним притиском. Делимично ту налазим себе кривим, али био бих још одговорнији да сам прећутао!
Реч је заправо била о неким мојим примедбама које сам рекао радницима Завода за заштиту споменика културе који су радили на обнови наших манастира. Не само Жиче, већ и Дечана, Пећке Патријаршије, Грачанице, Сопоћана, Студенице. Те примедбе сам преточио и у чланак за Православље под називом: „Да ли нам помажу или нам затиру трагове?“ Међутим, председник тадашњи у Заводу задржао се на наслову чланка и на жичким иконама у мозаику. Више пута смо ми из Цркве као братство манастира стављали по неку примедбу о штетама које се при раду и обнови тих светиња догађају, или прерано почну па никад да се заврши, као што је био случај са Епископом Павлом и Сопоћанима. А познато је да сваки домаћин кад нешто дотраје на његовој кући, прво измери величину ако су то врата, прозори или шта друго, одмах направи нове, па тек онда све што је дотрајало скида и ставља ново припремљено, и нико не трпи штету. Све је брзо и на време урађено.
А наши радници из Завода дозвољавали су себи, као по команди, да брзо распакују и скину старе иконостасе или кров који је делимично дотрајао и који је могао да чека 10, 20 па и више година, док се нови по плану постави. На ово речено, није било реаговања на мој чланак у Православљу. Реаговано је на уклоњен жички иконостас са најлепшим тога времена престоним иконама Ивана Мељникова - Руса. Ваљда зато што их је владика Николај са иконостасом поставио. Све што је за његово време рађено у Жичи, критиковано је од Завода, питање - због чега.
Сестре из Жиче су ми говориле: „Зашто ми, који смо били у Жичи у време владике Николаја, ништа о свему томе не говоримо?“ Такву су ми примедбу стављали и неки монаси и свештеници. И народ је стављао примедбе Епископу жичком Стефану. Примедбе су ми стављали и моји ђаци у Призренској богословији... Дуго времена сам тамо предавао Литургику као предмет о иконама и богослужењима. И сам сам се чудио зашто су у Жичу постављене неправославне иконе као престоне? О томе сам говорио, не помињући никога по имену, јер нити сам знао имена мозаичких мајстора, нити оних који су набавили и поставили иконе. Нисам имао намеру никога да вређам тим чланком за патријаршијске новине, али сам осећао из више разлога своју дужност и потребу као монаха и професора Литургике да кажем свој став и како би све требало да изгледа по прописима Цркве Православне, не размишљајући ко ће шта рећи о мени...
И даље мислим да такав наслов никога није вређао, јер никога није помињао, већ је алудирао да читав поступак није у реду, јер је наш народ верујући те га и те како мора да вређа све оно што бар у Цркви није православно и јеванђелско, већ уметнички модернизовано, нецрквено. Није моја намера ту била да оцењујем људе и да их вређам, већ да болно прикажем како нам се „рог подмеће за свећу“. Верујућем народу у цркви православној као што је Жича уносити нецрквене или саблажњиво модернизоване ликове, да се верници пред њима клањају, моле и целивају их, уместо светих и чудотворних икона које су нашу Цркву, веру и народ вековима красиле и изазивале велико поштовање, молитвено расположење и с вером духовно охрабрење и болнима исцељење – ја о томе нисам могао да ћутим.
Сарађивати са црквеним новинама мора да је доносило разне ситуације и догађаје. Која Вам се највише урезала у сећање?
– Име „Новине српске Патријаршије“ као назив за Православље патријарх Герман је, колико ми је познато, узео као најпогодније у то време, кад безбожне власти у нашој земљи нису волеле да се често чује име Цркве. Да није било њих биле би то „Новине Српске Цркве“, али властима је било лакше да то буде – Патријаршија. Да се не чује оно Црква и макар на изглед не везује тако директно за Цркву. Јер Црква је као и вера и јеванђелска наука дело Господа Христа, дело Цркве. Сви који смо кроз веру у Цркви крштени, крштени смо благодаћу Христовом у име Свете Тројице. Кроз крштење постали смо чланови Свете Цркве и по благодати деца Божја усиновљени кроз Господа Христа Богу и Оцу. Из љубави своје према људском роду Христос ваплоћењем кроз Пресвету Дјеву Марију силази на земљу да нам кроз Св. Јеванђеље покаже радосну вест да су за човека небеса отворена као његова вечна отаџбина и наследство кроз њега као Сина Божијег. А пут је до неба због огреховљености људске кроз покајање, праштање и јеванђелска дела вере и љубави.
Зато сарађивање са Црквом и црквеним новинама доноси срећу и радост за сваког човека у Христу. Доноси нам радост благодатну и за душу и тело. Упућује нас кроз љубав Божју на јединство са Богом и са ближњима. Али ми се спасавамо трпљењем и кроз многе невоље – и ја сам их имао. Највише за време Другог светског рата кад је Жича горела бомбардована од Немаца. У Студеници од Бугара кад су нас тукли гвозденим штанглама, па нас поливали са буретом бензина са намером да нас спале. Манастир су сав опљачкали и срећом заборавили на нас. Немци су нас у бежанији 1944. године тукли гранатама. Тада ме спасла само милост Божја. И партизани су ме мучили и затварали уз претње, јер им се тако ваљда хтело и могло, само зато што сам одмах после војске посетио оца Антонија Ђурђевића у Ковиљу изнад Ивањице.
Међутим, на Косову од Шиптара било је посебно грозних претњи и нападања и пре нашег рата са њима. Али и после рата. У то време неколико пута сам одлазио на Косово. Сакупљао податке о штети и злочинима шиптарским над Србима. И посећивао сам из тих разлога више манастира на Косову. Провео сам тамо, на Косову око 40 година, оно је, осећали смо сви, а знамо и сада, наша најболнија рана. О свему томе сам писао за Православље као народне црквене новине.
Неке своје књиге и радове сам приказао у Православљу. Сад бих са жалошћу морао рећи да је Православље данас више литерарни часопис него новине за ширу народну публику и масу. Мислим на села. По томе се види да ми немамо више села. Сва су се готово раселила по градовима, остали су само мали засеоци. Због тога верујем да трпе и новине Српске Патријаршије. Због смањеног броја читалаца, па се постепено претварају у литерарни часопис. Мањи део попуњавају разна обавештења која скрећу пажњу и просечно образованим грађанима.
Снежана Крупниковић
Православље,
бр. 1202 од 15. априла 2017. године,
стр. 12 и 13
Извор: Српска Православна Црква