Тема часа: Црква као место тумачења и доживљаја Светог Писма и Светог Предања
Свето Предање
Као што је већ речено, хришћани верују да је Свето Писмо богонадахнуто. Међутим, богонадахнутост није ограничена само на Библију, она се распростире и на Свето Предање.
Свето Предање је све оно што се предаје и преноси у оквиру Цркве, од времена Христових апостола па све до данашњих дана. Свето Предање се састоји од многих писаних докумената али није ограничено само на оно што је написано. То је целокупни живот и искуство читаве Цркве које се преноси кроз време и простор. Предање је сам живот Цркве јер га води и надахњује Дух Свети.
Свето Предање Цркве је сачињено од више елемената, међу којима Свето Писмо заузима прво место. Затим су ту литургијски и молитвени живот Цркве, па догматске одлуке и дела познатих црквених сабора, списи светих отаца, животи светитеља, канонска правила и најзад, разни облици уметничког изражавања као што су иконографија, музика, архитетктура. Сви ови елементи Светог Предања су органски повезани у животу Цркве. Ни један од њих не стоји сам.
Црква, Свето Писмо и Свето Предање су чиниоци једног истог живота у Христу. Због тога је немогуће раздвојити ове елементе један од другог и посматрати их као одвојене. Они се међусобно прожимају тако да један другог тумачи, расветљава, сведочи.
Тумачење Светог Писма
Црква препоручује редовно читање Светог Писма, међутим када је тумачење у питању тада треба да се уздржимо од произвољног и самосталног тумачења. Свети апостол Петар упозорава своју паству да у посланицама апостола Павла има тешко разумљивих места: „која неуки и неутврђени изврћу, као и остала Писма, на своју сопствену пропаст» (2. Пт 3:15-16). Значи да постоје људи, неуки и неутврђени, који могу самовољно тумачећи Писмо, да то учине, не на своје спасење него на пропаст. Неуки и неутврђени су вероватно људи који или уопште нису крштени или су можда крштени али ненаучени.
Самовољно тумачење Писма никада није сматрано упуним. У књизи Дела апостолска се описује како је један човек, евнух, путовао, и читао књигу пророка. На путу му се придружио апостол Филип који га је упитао: «Да ли разумеш то што читаш?» Евнух је дао следећи одговор: «Како бих могао ако ме ко не упути?» (Дап. 8: 31-32).
На кога или шта бисмо онда могли да се ослонимо када је у питању тумачење Светог Писма? Основни критеријум који нам помаже у схватању библијског текста јесте Свето Предање. Томе нас уче већ и свети апостоли. У Првој посланици Коринћанима апостол Павле пише: „Хвалим вас пак, браћо, што све моје памтите, и држите предања као што вам дадох“ (11: 2). У другој посланици Солуњанима: „Тако дакле, браћо, стојте чврсто и држите предања, којима сте научени, било нашом речју, било посланицом“ (2: 15).“
Колевка Светог Предања јесте сама Црква „стуб и тврђава истине“ како је назива Свети апостол Павле у Првој посланици Тимотеју (3,15). Црква је, као Тело Христово, на првом месту и зато Свето Писмо једино у њој може бити правилно протумачено. Блажени Августин је говорио: „Не бих могао веровати Светом Писму ако иза њега не би стајао ауторитет Цркве“.
Ван црквеног живота библијске књиге могу се посматрати и проучавати као књижевно дело али њихов светотајински и откровењски смисао остаје закључан. Зашто је то тако? Писци књига Светог Писма су „покретани Духом Светим говорили“ (2. Пт 1,21). Због тога је и тумачење могуће само на тај начин: испуњеношћу Духом Светим. Тако су и реч Божија и њено тумачење дар Светога Духа. Овај дар нама се преноси у Цркви, кроз Свето Предање, као тумачење које су нам оставили Свети Оци. Ослањајући се на њихову реч о Светом Писму можемо бити спокојни да је до нас стигла сама реч Божја ношена Духом Светим.
За крај ћемо се поучити речима блаженог Јеронима: "Свето Писмо је корисно за слушаоце само онда када се изговара са Христом, када се излаже са Светим Оцима и када се не проповеда без Светога Духа".
Питања и задаци:
1. Шта је Свето Предање?
2. Навести елементе Светог Предања.
3. Описати однос у коме се налазе Свето Писмо, Свето Предање и Црква.
4. Због чега није препоручљиво да се самостално тумачи Свето Писмо?
5. Који је основни критеријум за тумачење Светог Писма?
6. Објаснити зашто је Црква место тумачења Светог Писма?
7. Ако желим да сазнам тумачење неког места у Светом Писму, коме ћу се обратити?
Додатак о Великом посту:
Вероучитељ и катихета Бранислав Илић