Type Here to Get Search Results !

Митрополит Арсеније: Нова евангелизација као допринос уједињеној Европи


У оквиру Салцбуршког фестивала, који је стајао у знаку "Ex Oriente Lux – сусрет са  хришћанским Истоком“,  беседио је грчки православни Митрополит Арсеније (Кардамакис) из Беча. Његова теза је гласила: секуларизација проузрокује кризу не само унутар Цркве, већ се одражава и у европској кризи.




Православно хришћанство може да као ”чврсти религиозни и културни део Европске уније” пружи суштаствени допринос процесу уједињења Европе: тај допринос се састоји у ”новој евангелизацији европског друштва”, који није само задатак Православља, већ свих хришћанских Цркава. Секуларизација и ”разбогословљење” ("Enttheologisierung") Европе протеклих деценија допринели су томе да ”људи не могу да спознају апсолутну истину”. Последица тога је, сходно Митрополиту Арсенију, не само криза вере унутар Цркава Запада, него се ”профанизација светости одражава и у савременим структурама Европске уније”.
Стручњак за источно богословско предање проф. др Дитмар Винклер је водио разговоре од 23. до 27. јула у Haus für Mozart.  Мимо Митрополита Арсенија (”О значају Правослаља за Европу”), говорио је и сиријски (дохалкидонски) патријарх Григорије III Лахам (”Одговорност Европе за хришћане на Оријенту”). Професор Винклер је одржао предавање на тему ”Сплетена вишеструкост Цркава Истока”.
Митрополит Арсеније је у своме предавању изразио чврсто уверење да се ”ми налазимо на прекретној тачки европске историје”. ”Мировна конструкција Европе” је угрожена вишестраним спољашњим и унутрашњим опасностима. Као пример је Митрополит навео ”Брексит” Британаца, као и ”општу радикализацију у свим политичким правцима”. Стална опасност од тероризма и тиме растући страх у целокупној Европи, као и реке избеглица ”које код многих изазивају слику великог етничко-религиозног цунами-таласа који запљускује и преплављује домаћу обалу”. То су теме које ће и убудуће бити бриге Европе, страхује Митрополит Арсеније. 
За хуманизам са хришћанским коренима
За Европу будућности неоподне су промишљене одлуке на основу ”истинског хуманизма”, који мора имати сада и убудуће хришћанске корене”. Арсеније: ”Православно богословље и Црква морају имати посебну улогу у тој кризи вере Европе”. Папа Фрања и Бенедикт XVI  су упозоравали на последице секуларизације. Људи губе поверење, јер га не налазе у друштвеним структурама,  као ни наду у будућност у Цркавама.
Митрополит упућује у своме предавању на философа Христоса Јанараса: престројењем у правцу интересне заједнице уместо заједнице вредности Европа губи ”основну егзистенцијалну структуру”. Из персоналне заједнице развија се у ”атомизовано друштво” у коме појединац досеже у жижу и у безмерно конзумерство, што води експлоатацији природе и људи око себе. ”Уколико Европи не пође за руком да васпостави сопствену персоналну слику, бојим се да ће интереси појединаца не само унутар земаља међу собом, већ и међу људима појединачно проузрокавати многе друштвене расцепе”, рекао је Митрополит Арсеније. 
У хришћанске корене Европе спада и уверење да се у сваком човеку Бог одсликава. ”Ту тајну треба поново проповедати европском друштву”. У њој види Митрополит мисијски налог Православне Цркве у Европи – не само кроз реч, већ као оживљени пример. У савременом европском друштву Црква мора поново делати пророчки и упућивати на истину. 
ВинклерПравославље даје Европи свој печат
Професор др Винклер вели да ово тврђење Митрополита Арсенија није идеализација. Унутар Европске уније су земље-чланице Грчка, Бугарска, Румунија, Кипар и Естонија са већинским православним живљем, као и Финска православна Црква, па и у ”католичкој” Пољској живи око један милион православних хришћана, истакао је Винклер у уводном слову.
Православље је играло значајну улогу и у претходним миграционим струјањима. Након пада Цариграда су многи Јелини дошли у Беч, као и после инвазије Османлија на Балкан избегле су хиљаде и хиљаде Румуна, Бугара, Срба, Украјинаца и населили се дуж Дунавске монархије и од тог времена настањени су на овом географском простору, истиче овај угледни професор патристике и  црквене историје. 
Погрешан борбени појам: ”хришћански Запад
Винклер се противи примени ”политичке борбене реторике која непрецизно означује Европу као ”хришћански Запад”.
”Хришћанство потиче са Истока и има своје корене у свом оријентално-семитско-јелинистичком контексту Палестине”. Потичући из Јерусалима и античких метропола, као што је Антиохија, оно се шири равном мером ка Истоку и Западу. При томе је културна и духовна вишеструкост суштаствено својство хришћанства, истиче Винклер. На Западу је печат давало романски, келтски и германски културни простор, на Истоку пак сусрет јелинског и словенског света, као и култура Оријента, Етиопије и Египта, па све до централне Азије, Индије и Кине.
Претходних дана је фокус био усмерен на духовност Истока и његову културу. Помесни бискуп Лакнер је заједно са аустријско-швајцарским Епископом Андрејем 27. јула изменио поздравна слова, након чега је проф. др Ларенцакис говорио о односу Цркве и државе, а завршно слово је припало Ерхарду Бусеку, високом политичару Аустрије, сада у својству председника Европског института Херберт Батлинер (Herbert Batliner Europainstitut).

Протођакон Зоран Андрић