Type Here to Get Search Results !

Свети Никола Кавасила: Објашњење трећег антифона


Чини се као да следећи антифон представља неку врсту сретења – као да је Господ већ дошао и указао се. Због тога се пева пред сам тренутак уношења и појављивања Јеванђеља, које изображава Христа. 


А да је Пророк ову химну спевао имајући пред очима своје душе јасно виђење Христа, то се понајпре може видети по радости и весељу због њега, којом је он сам очито испуњен, а у коју и све друге призива: „Ходите, обрадујмо се Господу“. Али, не би било радости за човека да Господ није дошао, јер само нам је Христос донео радост, а сваки који се радовао пре но што је Он дошао на земљу, радовао се због Његових тајни у које је био посвећен, као што Христос вели: „Авраам, отац ваш, био је рад да види дан мој; и виде и обрадова се“. А сам Давид каже:, Дај ми радост спасења Твога“ – ону радост коју је имао у Христу пре но што је сагрешио и коју је својим сагрешењем изгубио молио је Бога да њу изнова задобије.

2. Наиме, кад би рекао: Ходите и примите светлост, Пророк би тим речима указао на присуство светлости; тако и сада, говорећи: „Ходите, обрадујмо се Господу“, показује да се појавио Онај Који радост доноси.

3. Затим Господа назива и Спаситељем. Свето Писмо Христа назива Спаситељем, Спасењем и спасоносним, јер од богоначалних ипостаси само је Син узео непосредног учешћа у нашем спасењу; и све је Сам остварио, као што каже и Павле, „… пошто Сам изврши очишћење грехова наших“. То је и Сам Господ показао на примеру Доброга пастира, који није послао друге да траже заблуделу овцу, него ју је он Сам тражио, и нашао, и узео, и подигао на Своја рамена. Због тога је Христос и добио име Исус, које показује такво Његово својство.

4. „Изиђимо пред лице Његово са хвалом“; под лицем се овде подразумева појава Христова у свету. Немојмо чекати код своје куће да Га угледамо, већ Му изиђимо у сусрет са хвалом, односно са славословљем, „и у песмама ускликнимо Му“; укажимо Му почаст која Богу приличи. Јер, Он је пристао да се појави „у обличју слуге“; а ми, опет, немојмо допустити себи да не препознамо Владику, немојмо се саблазнити тиме што је у телу, немојмо дозволити да нас обмане оно што је споља видљиво, те да о Узвишеноме ниско мислимо. Јер, Онај Који је тим телом прекривен, то је „Господ, велики Бог и велики Цар над свим боговима“.И псалам у наставку износи све што је богодолично.

5. Такве су, дакле, пророчке речи и у таквим се приликама певају.


Свети Никола Кавасила
"Тумачење Литургије"