Методичке могућности верске наставе су огромне и то нам је уједно и најбољи начин промоције овог значајног предмета кроз различите пројекте у којима она може заузети своје значајно место.
Велика је част учествовати у тим пројектима, у тимском раду наставника различитих предмета а све у једном заједничком задатку да деца стекну трајна знања више предмета и да их примене на добро. А посебна нам је част кад се један такав пројекат посвећен Светском дану науке кроз интеграцију природних и друштвених наука и верске наставе објави на сајту СОНС - Европске платформе за СТЕМ наставнике која покрива 35 различитих земаља и то захваљујући Институту за модерно образовање који промовише све видове добре наставничке праксе и стручног усавршавања.
Поводом Светског дана науке, који се обележава 10. новембра, координатор за међупредметно повезивање у школи професорка енглеског језика и педагошки саветник Сања Симић де Граф упутила је позив колегама да заједнички обележе овај дан кроз разне активности, угледне часове, интегративну наставу и тематско планирање кроз тематски дан.
Након договора, усклађивања са распоредом, одлучено је да у тематском дану учествују одељења шестог, седмог и осмог разреда а да се распоред реализује на следећи начин у среду 10.11.2021. на дан кад се обележава Светски дан науке кроз тематски дан и то на следећи начин:
1. и 2. Час (двочас): Интегративна настава: математика, физичко и енглескиПитагорина теорема кроз шах у одељењу 7-3
3. час: Интегративна настава хемије и ликовног у одељењу 8-1
4. час-Техника и технологија у одељењу 8-1
5. час: Интегративни час српског, италијанског и енглеског у одељењу 6-2
6. час енглеског, физичког и -Интегративан приступ верској настави кроз шах 7-4
Цео пројекат може се видети на Европској платформи за СТЕМ наставнике овде
https://sons.institut.edu.rs/2022/07/14/integrativna-nastava-prirodnih-i-drustvenih-nauka/ а ми ћемо овде описати активности које смо реализовали у верској настави.
Интегративан приступ верској настави кроз шах 7-4
Овај час је у нашем распореду у оквиру тематског дана био шести час по распореду и тиме смо још једном показали да, заиста, распоред часова не води значајну улогу у квалитету наставе. Као професор енглеског језика то могу да посведочим јер врло често имам и шесте и седме часове а некад је час и писмени задатак по распореду и у данашњем школском систему треба да прихватимо једну чињеницу да због великог броја предмета не можемо приуштити себи идеалан распоред али оно што можемо приуштити и на чему треба увек радити је добра методика наставе јер свако од нас некад има и те последње часове у неким одељењима. Показаћемо да се интересовања деца и њихова активност значајно не мењају кроз један занимљив приступ насави, а опет, сад са аспекта једног педагошког саветника, могу да посведочим да је просветни радник обучен да сваки час учини занимљивим и да је и радна обавеза сваког наставника да на његовом часу буду активна сва деца а не само једна група ученика на сваком часу.
Час је осмишљен кроз интегративну наставу где је главни носилац верска настава интегрисано са физичким васпитањем и енглеским језиком. Зашто баш кроз шах? Шах је најбољи спорт за вежбање мозга, подстиче на креативност, учи нас планирању и тактици, унапређује способност памћења и управо због побољшања когнитивних способности идеалан је и у настави а овде ћемо видети како може да се примени и код памћењу кључних речи неке лекције. Рецимо, у Светом писму има доста термина које деца тешко памте па можемо те термине обрадити тако што што ћемо на шаховској табли написати, на пример слова и поновити како се крећу одређене фигуре и дати деци могућност да изаберу фигуру и да сама дођу до тог имена, рецимо овако-потезима скакача пронаћи целомудреност или имена, рецимо цар Соломон или одређене реченице из Светог писма тако што ћемо написати у одређеним пољима речи и састављати реченице. Идеја много, а најбитније је то да таквознање остаје трајно.
Материјал за овај час урадила је професорка енглеског Сања Симић де Граф која и реализовала час са вероучитељем Иваном Негићем у одељењу 6-3
Час је осмишљен да деца одговоре на одређена питања из Светог писма где ће им у одговорима помоћи знање из шаха односно долазиће до решења крећући се по шаховској табли, а укључена су и знања граматике из енглеског језика такође користећи као помоћ кретање одређених фигура кроз шаховску таблу-идентификовање времена, множине именица и слично. Да бисмо методички испоштовали стандарде, одредили смо да основни ниво буде кретање шаховске фигуре топ, средњи кретање фигуре краљице а напредни кретање скакача. Овај час се може реализовати и кроз индивидуални рад а најлепше је кад ученици раде тимски, оформити неколико група и осмислити таква питања где ученици заједнички долазе до решења и тиме се подстиче и вршњачко учење. Може се организовати и турнир у шаху и то на такав начин да на сваком пољу постоји нека кључна реч из неког предмета, у овом случају из верске натаве и да кад ученик помери фигуру на то поље ученици записују те речи у свеску а после анализирамо, рецимо, кроз енигматику. Заиста, доста методичких могућности.
Ученици су били изузетно мотивисани и радосни. Час им је био занимљив. Сваком ученику је дата могућност за додатни пројекат из енглеског и верске наставе, уколико жели, да предложи активност или да у сарадњи са наставницима одабрати нешто и да разене материјале. И поред тога што то није била обавеза, ученици су се потрудили да осмисле разне паное и презентације и на тај начин показали да им се допада овакав вид наставе.
Шта смо, заправо, постигли кроз овај тематски дан? Као што се види, укључен је велики број предмета и то смо урадили плански, како бисмо задовољили интересовања свих ученика. Циљ нам је да ученици заволе науку и да схвате њен значај. Неким ученицима су природне науке тешке, имају или предрасуде иле реалне тешкоће у размевању, можда и неоправдан страх. Међутим кад укључимо већи број предмета и активирамо интересовања ученика, отварају се нове димензије и градиво им је приближено без ,,притисака“ да је нешто обавеза да науче већ пре као пут стицања знања крећући од омиљених предмета и активности. То и јесте суштина СТЕМ-а и то ће се показати у будућности као једини начин реализовања наставног процеса јер све више имамо информација,технологија напредује веома брзо, времена за адаптацију је мало, а управо тај интегративан приступ и СТЕМ пројекти омогућавају да брзо и ефикасно научимо децу да смислено долазе до информација и стичу трајна знања.
Лозничка ОШ ,,Вук Караџић“ током школске године реализује низ СТЕМ пројеката у циљу промовисања и унапређења СТЕМ образовања, које се показало као ефикасно и крајње неопходно у савременом образовном систему јер су интердисциплинарност и интегративан приступ филтер непрегледног мора информација и методичких могућности а истовремено искуства показују да ученицима прија овакав вид наставе јер укључује све ученике наспрам њихових могућности а интегративна настава омогућава сваком ученику да помоћу предмета којег воли или боље разуме уђе у суштину, научи и заволи предмет који мање разуме у циљу стицања једног свеопштег неопходног знања. Слава Богу, оно што нам је посебно драго је да је верска настава је у сваком од ових пројеката нашла своје место захваљујући одговорном приступу и одличној сарадњи вероучитеља са наставницима и тимском раду где смо све ово савршено уклопили у један методички оквир стицања трајних знања на корист деци и свима нама на радост.
Сања Симић де Граф, професор енглеског језика
и педагошки саветник, сарадница нашег портала