Type Here to Get Search Results !

Власт божанског усиновљења


 „Ко мени служи, за мном нека иде, и где сам ја онде ће и слуга мој бити“ (Јн. 12, 26). Бог Логос ( = Реч), оваплоћењем постаде и „Син човечји“, једносуштан нама. Све што је учинио у свом земаљском животу, учињено је зато, да би се читав људски род исправио. Ако се у Исусу Христу, према Павлу, „налази сва пуноћа божанства телесно“ (Кол. 2, 9), и ако је Он „мерило свега“, прихватамо да оно што је посведочено за човештво Христово, јесте свеукупна пуноћа могућности и наше сопствене природе. 


Међутим, праведна је и истинита реч да се „онима који га примише, даде власт да буду чеда Божија“ (Јн. 1, 12). Нас ради је требало „да у свему буде подобан браћи“ (Јев. 2, 17). Иако је Он по природи био Бог, не недостаје нам снага да следимо Његов пример. „Не бојте се, ја сам победио свет“ (Јн. 16, 33). Који свет? Овде мисли на свет „који у злу лежи“, на закон пропадивости, на старог човека и на пут који води у трулежност и смрт. Христос није победио свет на неки магични начин, нити просто својом божанском влашћу, него приволом ( = сагласношћу) човечанске воље. Прва се пројављује наша сопствена воља, а потом делује Благодат: „Ономе који победи даћу да седи са мном на престолу моме, као и ја што победих и седох са Оцем на престолу његовом“ (Отк. 3, 21). Потреба да будемо упорни у подвигу се потврђује: „Будите трезвени и бдите, јер супарник ваш, Ђаво, као лав ричући ходи и гледа кога да прождере. Њему се противите“ ( 1 Петр. 5, 8-9). Савремени човек, када сагледа сав мрак анархије, прихвата се сваке иницијативе супротстављања безакоњу. Међутим, он свако противљење греху, сматра као тежњу ка неслободи, као нешто што угрожава његову слободу, и то је управо највећа победа његовог непријатеља, ђавола.

Свеврлински живот и делање Господа нашег, јесте најтачније правило за живот сваког човека, „и зато, да се свака уста затворе и сав свет да буде крив Богу“ ( Рм. 3, 19). Својевољно кршење воље Божије од стране човека, утемељује стварно отпаднишво са двоструком кривицом: против природних закона нашег постојања, које онтолошки зависи од првог узрока ( = Бога), и против Оца нашега Бога, Коме се тако наноси увреда и Који се на тај начин потцењује.

Ова двострука човекова кривица, настала је добровољно, без насиља. Отклањање је требало да буде у складу са учињеном грешком. Међутим, човекољубива икономија Спаса нашега Христа, ублажила је горчину напитка, који је човек имао да попије. Узео је на себе улогу дужника, и када је, оваплоћењем Својим, сасвим испунио дело послушања, наша је дужност постало, само да следујемо Његовом свеврлинском животу. „О дубино богатства и премудрости и разума Божијег“ (Рм. 11, 33).

Да би човек ушао у васкрсење Његово, незаобилазно му је потребна исправна и здрава вера у Бога. Улазак у ову веру јесте пројава Бога, Који се љубави ради открива.

И пре оваплоћења, Бог Логос се, символима и делима (= енергијама), пројављивао пред слугама својим, праведницима и пророцима. Када пак дође, „пуноћа времена“, јави се присуством Својим и поживе са нама и научи нас делима Својим корисној истини, која постаде свељудска обавеза. „А Симон Петар одговори и рече: Ти си Христос, Син Бога Живога. А Исус одговарајући рече му: Блажен си, Симоне, сине Јонин! Јер тело и крв не открише ти то, него Отац мој који је на небесима“ ( Мт. 16, 16-17). „А дајем вам на знање, браћо, да јеванђеље које сам ја благовестио, није од човека. Нити га ја примих од човека, нити научих, него откривењем Исуса Христа“ (Гал. 1, 11-12). „А нама Бог откри Духом својим“ (1 Кор. 2, 10). „Што беше од почетка, што смо чули, што смо видели очима својим, што сагледасмо и руке наше опипаше, о Логосу (Речи) живота…“ (1 Јн. 1, 1). Навели смо овде сведочанства Светога Писма о објављивању истине откровења, да би свагда било веровано. Не постоји, дакле, други пут познању Бога, осим онога који је поставио Христос, једини Спаситељ света.


Старац Јефрем Катунакијски

Рубрика