Англиканска заједница је на раскрсници - Наставља се расправа око благосиљања хомосексуалних парова – После самита ортодоксних чланова у Африци чини се да је раскол у пуном замаху.
„Непрестано одступање од Речи Божје покидало је ткиво заједништва. Упозорења су очигледно и намерно игнорисана. Сада смо на тачки где се расцеп не може поправити без покајања“.Декларација најновијег самита конзервативне англиканске мреже GAFCON (Global Anglican Future Conference) више личи на полемику. Дискутовало се пет дана прошле недеље у главном граду Руанде Кигалију.
Англикански покрет претежно обједињује ортодоксне провинције Латинске Америке, Африке и Азије; али су међу њима заступљени и европски и северноамерички англикани. У Кигалију 315 бискупа из 52 земље задало је до сада најоштрији ударац енглеској Мајци Цркви.
Англиканска заједница поново је у превирању откако је Енглеска црква раније ове године одобрила благосиљање геј парова. Конзервативни англикани верују да је кентерберијски архиепископ Јустин Велби „олутао од праве вере“. Отпор долази првенствено из Африке: таквим поступањем Мајка Мрква је „изгубила свој богословски легитимитет“, огорчен је примас Цркве Уганде, надбискуп Стивен Самјуел Казимба. Убрзо након што је позвао на строже казне за хомосексуалце, Парламент у Кампали је усвојио закон који предвиђа дуге затворске казне и смртну казну за "серијске преступнике". Чак и пре тога Уганда је била једна од више од 30 афричких земаља које су криминализирале хомосексуалност.
Полемика око женског свештенства и хомосексуализма
Англикани су деценијама били у сукобу око женског свештенства и хомосексуализма. До сада је консензус увек био у томе да се не слажемо, али останејо у братству и међусобном поштовању. Али сада су делегати ГАФЦОН-а изјавили: „Будући да смо дубоко разједињени, не можемо више да ходимо заједно са онима који су донели свесну одлуку да се одрекну вере“.
„Оптужити Англиканску заједницу за богохуљење је озбиљна оптужба. То је недвосмислено карактеристика раскола“, каже професор Асонзе Ука. За професора религије са Универзитета у Кејптауну није питање да ли ће заиста доћи до раскола у Цркви, већ када. Декларација усвојена у Кигалију је „чврст и недвосмилено истакнут став“ против општења са Енглеском црквом.
Бискуп: Расцеп се одавно догодио
За Реформисану евангеличку англиканску цркву Јужне Африке ово је одавно реалност. Бискуп Глен Лајонс извештава да се данашњи члан ГАФЦОН-а одрекао Мајке Цркве 1938. године. За њега је јасно: „Кентербери није у стању да очува заједништво с обзиром на такво своје фундаментално одступање од библијског учења о роду и сексуалности. У Лајоновим очима до раскола је одавно дошло. „Без обзира шта пише на папиру, у ствари већ постоје две различите англиканске заједнице на овом свету: ортодиксна и либерална.
Према истраживачу религије професору Ука-у, обе стране се плаше развода. „Дакле, чини се да једни са другима опште посредно. Свака од две групације подсвесно апелује на другу да расуђује и разуме њихове поступке и ставове." Ипак, Ука предвиђа да ће бити теже стати на своје ноге, и у погледу теологије, Светог писма и праксе, богослужења и администрације.
„Научио сам да преживим без Кентерберија“
У основи, Енглеска црква има више да изгуби од ортодоксних побуњеника: реч је о милионима верника у земљама у развоју и земљама на прагу развијности, као и у деловима Запада – тојест, о кредибилитету и ауторитету. „Оно што Енглеска црква губи, друга страна присваја и преоблачава како би одговарало њеној сопственој идеологији и интегритету“, рекао је проф. Ука.
Реформисана евангеличка англиканска црква у Јужној Африци је модел за овакво стање ствари: његов свештенички колеџ у Кејптауну обучава студенте са целог континента. Црква одржава живу размену са истомишљеницима англиканима. Током година заједница је порасла на 250 цркава раштрканих широм региона. „Наша Црква у јужној Африци научила је током много деценија да преживи без Кентерберија“, рекао је бискуп Лајонс.
Превод с немачког редакција портала "Ризница"
Извор: Кathpress.at