Type Here to Get Search Results !

Свети Симеон Солунски: О Литургији


Хвала Вам, браћо, што због Вас на то потакнут, учим се и сам нечем корисном. И не стидим се то признати. Због Вас дакле и због себе, говорићу и надаље по могућству. 


И најпосле потребно би било размислити о страшној и божанској литургији. Јер тако излаже и Дионисије Велики, говорећи о томе после обреда св. миропомазања. Међутим нико нека нам не уписује у смелост, нити пребацује као охолост, што о тако узвишеним стварима покушавамо говорити, које разјаснише апостолски и божански мужеви, да би се уздигнули на небеса и посветили у неисказане тајне Божије. Не (говоримо) зато да више кажемо, никако нам то није на уму, Господе, нити нам пада таква мисао или боље рећи бласфимија; него освећеним разумом из онога што они рекоше и вођен као дете или њихов роб у светлост божанског сазнања, из онога, о чему они небески и њих достојно писаху, излажем о томе и себи и браћи у љубави. То је њихов налог и заповест; јер када се удостојисмо њихових молитава и благодати, потребно је, да брижљиво расправимо о божанским радњама које вршимо, како би по њихову примеру дошли до већег сазнања; а ради тога и они разјашњаваху божанске ствари. Што се тиче св. литургије, који апостолима слични св. Дионисије назива евхаристијом (хвала, благодарност) и причешћем, поћи ћемо од њега и осталих њему сличних, а затим ћемо по могућству говорити о божанском храму, светим одеждама и о светим тајнама; а сада ћемо да говоримо о томе укратко и по могућству, према реченом и према реду тајни.

Причешће је дакле сједињење Бога са нама, обожанствовање нас, освећење, пуноћа благодати, осветљење, избацивање свега противног, давање свега доброг, и ништа друго него додир с Богом и заједница. То је тајна над тајнама, освећење светих и светиња над светињама, обред над свим обредима, где је Христос извршилац обреда и на њему се обред врши, јер сам извршилац Слово (Логос) изврши га (обред) и предаде, и он сам је обред. А нама га предаде да би остао с нама. Св. Дионисије сабравши величину овог обреда узвишеним речима и разумом у изводу излаже и најјасније предочава, као што то чини и о другим тајнама. А ми слаби и последњи ученици његових ученика како да га схватимо? Али пак колико узмогнемо ради просвећења ваших душа од њега, од других његових наследника благодати и божанских наших отаца научити, говорећи према снази као што сте нас запитали. И тако ћемо брижљиво расправити о свему што се при предложењу на жртвенику врши, испитујући колико је могуће, какав је смисао појединости. У Христу говоримо.


Свети Симеон Солунски

Рубрика