За ђакона може да буде рукоположен само онај ко је већ посвећен за чтеца и ипођакона. Зато се данас често догађа да онај кога рукополажу за ђакона истога дана буде најпре посвећен за чтеца и ипођакона (ако до тада није био посвећен у ове степене).
Рукоположење за ђакона може да се обави само на Литургији, било потпуној, било Пређеосвећених Дарова.
Ђакон не савршава Свету Тајну Евхаристије, него само служи приликом њеног савршавања. Стога се његово рукоположение на потпуној Литургији обавља тек после освећења Светих Дарова, тачније после речи архијереја: "И да будут милости..." док се на литургији Пређеосвећених Дарова рукоположење за ђакона обавља после Великог входа, пре јектеније: "Исполним вечерњују молитву нашу Господеви".
Ипођакони доносе архијереју катедру и постављају је код левог угла Престола. Архијереј седа на њу тако да не буде леђима окренут Светим Даровима. Два ипођакона приводе онога ко се рукополаже од средине цркве до пред Царске двери, држећи своје руке на његовом врату, док га другом руком држе за руке, и сагињу га доле "колико је могуће". Старији ипођакон говори: "Заповеди". Коначно, доводе га до самих Царских двери, где га прихватају протођакон и ђакон, један за десну, други за леву руку, при чему протођакон говори: "Заповеди, преосвећени владико". Довођење ипођакона који се рукополаже у олтар као и возгласи изражавају призив Божији, коме су сведоци народ, клир и епископ. Ушавши у олтар ипођакон се клања архијереју који седи на катедри лево од Престола. Архијереј га благосиља изображавајући руком знак крста. Затим будућег ђакона три пута воде у круг око Престола, што символизује његов завет да ће се заувек посветити служењу код Престола Божијег. Обилазећи око Престола он га целива на свакоме од четири краја, како би доказао да побожно поштује светост Престола. После сваког опхода целива руку архијереја и "епигонатион", то јест палицу, указујући тиме поштовање ономе преко кога се на њега спушта благодат Божија. Приликом овог трикратног опхода око Престола, певају се три црквене песме, и то најпре од стране свештенослужитеља у олтару, а затим их понављају појци: У првој песми: "Свјати мученици, иже добрје страдавше и вјенчавшесја, молитесја ко Господу, спастисја душам нашим" ("Свети Мученици, који сте славно страдали и венце добили, молите се Господу, да спасе душе наше") ономе ко се рукополаже указује се на свете мученике као на пример чврстине у вери и преданости светој Цркви чак до смрти. Друга песма: "Слава Тебје, Христе Боже, апостолов похвало, мучеников радованије, их же проповјед Тројица Јединосуштнаја" ("Слава Теби, Христе Боже, похвало апостола, радости мученика, чија је проповед Тројица Једносуштна") указује да, по узору на свете апостоле и мученике, Јединосуштна Тројица треба да буде предмет и његове проповеди. Трепа песма: "Исаије ликуј, Дјева имје во чревје и роди Сина Емануила, Бога же и человјека, Восток имја Јему, јегоже величајушче, Дјеву ублажајем" ("Исаијо ликуј, Дјева у утроби заче, и роди сина Емануила, Бога и човека, Исток је име Њему, Њега величајући, Дјеву прослављамо") показује да основ свештенства представља очовечење Сина Божијег и да учење о томе представља главни догмат и темељ Цркве. После трећег опхода рукополагани се три пута клања Престолу говорећи: "Боже, смилуј се мени грешном", а затим код десног угла Престола клекне на десно колено (не на оба, што чини онај кога рукополажу за презвитера); то означава да се ђакону не поверава потпуно свештенослужење, већ само један његов део, односно да му се поверава служење при Светим Тајнама, али не и њиховосавршавање. Потом онај кога рукополажу наслања укрштене руке на Престо, дотичући и челом свету Трпезу између руку, што означава да све силе душе и тела посвећује служењу код Престола Божијег. Архијереј устаје са катедре и полаже крај свог омофора на његову главу, у знак благодати Божије која га осењује; после трикратног благослова полаже руку на његову главу и након возгласа протођакона: "Пазимо", произноси наглас молитву којом се савршава Света Тајна: "Божанска благодат, која свагда лечи немоћи и допуњава оно што недостаче, поставља (име), најпобожнијег ипођакона, у ђакона: помолимо се за њега, да дође на њега благодат Свесветог Духа". Као одговор свештенослужитељи у олтару три пута поју: "Господи, помилуј", а затим појци полако и отегнуто певају на грчком: "Кирие елеисон", у знак нашег јединства са грчком Црквом, од које је наша Црква првобитно добила благодат свештенства. Док се ово пева, архијереј три пута благосиља руком главу рукополаганог и чита над њим тајне молитве у којима тражи благодатне дарове неопходне за његово служење. Протођакон пак тихим гласом произноси јектенију у којој помиње како онога који рукополаже, тако и онога који се рукополаже. Након читања молитава архијереј уз благослов полаже на новопосвећенога свештене одежде које одговарају његовом чину. Ђакону се скида орар, који је као ипођакон носио опасан у виду крста, и архијереј му га полаже на лево раме, потом му навлаче наруквице, а на крају му у руке дају рипиду. При томе архијереј сваки пут возглашава: "Аксиос" ("Достојан"), што понављају сви свештенослужитељи и појци. Ово је свечана објава да је рукоположени постао достојан да се обуче у знаке свога чина и обавља службу која му је поверена. Новорукоположени ђакон стаје са рипидом у рукама покрај Престола "да пази светиње", то јест да чува Свете Дарове. Обично ђакон стане са леве стране Престола и лелуја рипидом изнад дискоса и Чаше све до возгласа "Светиње светима", када одлаже рипиду како 6и заједно са свима приступио светом Причешћу. Као знак тога да се у новорукоположеном догодила обнова Божанском благодаћу, он се први међу ђаконима причешћује Светим Тајнама. На крају Литургије новорукоположени произноси благодарну јектенију: "Ми који смо примили..."


