Јеромонах Григорије светогорац: Молитве пред божанствено Причешће
Свештеник: Верујем, Господе, и исповедам да си Ти ваистину Христос, Син Boia живога, Који си дошао у свет да Грешнике спасеш, од којих сам први ја. Још верујем да је oeo само пречисто Тело твоје, и oвo сама часна Kpв твоја. Стога Ти се молим: помилуј ме, и опрости ми сагрешења моја, хотимична и нехотична, и чињена речју и делом, свесно и несвесно, и удостој ме да се неосуђено причестим пречистим Тајнама твојим на отпуштање Грехова и на живот вечни.
[само у грчком тексту: Амин.
Eвo, ходим ка божанственом Причешћу, Саздатељу, немој ме сажећи заједницом с Тобом, Јер Ти си огањ што сажиже недостојне, Већ ме очисти од сваке нечистоте.]
Прими ме данас, Сине Божији, за причасника Тајне Вечере твоје,јер нећу казати тајну непријатељима твојим, нити ћу Ти дати целив као Јуда, већ као разбојник исповедам Те: помени ме, Господе, у Царству твоме.
[само у грчком тексту:
Задрхти, човече, боготворну Kpв гледајући, Јер она је жеравица жива које сажиже недостојне, Тело Божије и обожује ме и храни, Обожује дух мој, а ум чудесно храни.
Занео си ме чежњом, Христе, и изменио божанском својом жудњом; сажежи нетварним огњем греховe моје и удостој ме да се преиспуним сладошћу Твојом да бих, Преблаги, од радости дрхтећи оба Tвoja доласка величао.
Како да се, овако недостојан, једном нађем у блиставом сјају Твојих Светих? Јер ако се осмелим и с њима уђем у сватове, одаће ме кошуља јер није сватовска и Анђели ће ме као сужња избацити. Очисти, Господе, кал са моје душе и спаси ме, Човекољубиви. Владико човекољубиви, Господе Исусе Христе, Боже мој,]
Нека ми причешћивање светим Тајнама твојим, Господе, не буде на суд или на осуду, већ на исцељење душе и тела [само у грчком тексту: и као залог за будући живот и Царство. Јер добро мије привезати се Богу и полагати у Господа сву своју наду у спасење.]
Молитве, које сада изговара литург, а које треба да изговара и сваки верник када се припрема за причешће, последње су у низу молитви које се једним именом називају Чин божанственог Причешћа. Овај чин се врши у три целине.
Прва целина је Канон божанственог Причешћа који има алфавитски акростих и чита се дан раније заједно са повечерјем. Друга целина се чита ујутро и састоји се од три псалма, три тропара и девет молитви светих Отаца. И трећа целина се састоји од молитви које литург сада чита.
* * *
Прва молитва је исповедање вере и наде у љубав Христову: Верујем, Господе, и исповедам да си Ти ваистину Христос, Син Бога живогa, Који си дошао у свет да Грешнике спасеш, од којих сам први ја.
Ова реченица има упориште у речима апостола Павла: Истинита је реч и свакога примања достоји да Христос Исус дође у свет да спасе Грешнике од којих сам први ја. Али због тога бих помилован да би Исус Христос показао на мени првоме ceo дуготрпљење (1.Тим. l, 1516). Свештени Златоуст ове апостолске речи тумачи дајући један пример: „Претпоставимо да постоји неки многољудни град чији су сви становници порочни. Неки мање, неки више, али сви су за осуду. Претпоставимо сада да је међу њима неки човек који је највише од свих вредан осуде и казне, јер је починио сваковрсна злодела. Ако неко каже да цар има намеру свима да опрости, неће поверовати његовим речима све док не виде да је онај, највећи злотвор од свих, добио опроштај. Онда више нико не сумња. То каже апостол Павле: ‘Желећи да увери људе да прашта сва њихова сагрешења, Бог је изабрао најгрешнијег од свих… Нека нико више не сумња у своје спасење, јер сам се ја спасао'“
Са уверењем да ће Исус Христос према свима нама грешнима показати сво дуготрпљење, молимо Га да нас удостоји да неосудно приступимо Путиру Његове љубави.
Јеромонах Григорије светогорац