Type Here to Get Search Results !

Најстарији спомен Јерусалима пронађен на ретком папирусу из 7. века пре Хр.


Древни папирус, стар 2.700 година, из доба Првога храма садржи најстарији спомен Јерусалима на јеврејском језику.


Јерусалим, 26.10.2016. - Сматра се да је овај текст, исписан на крхком материјалу, папирусу, опљачкан из неке пећине Јудејске пустиње, а да је пре неколико година дошао у  посед приватног лица. Радиокарбонско испитивање датирало га је у 7. век пре Хр., и он представља један од три постојећа папируса на јеврејском језику из тог доба, а тиме је  старији од свитака пронађених на Мртвом мору.
Трака папируса, коју су одмотали стручњаци Израелских старина 26. октобра 2016, дуга је 25 са 2,5 см.  Два реда исписана шиљастим старојеврејским писмом представљају забелешку испоруке двеју мешина вина „Јерусалиму“, престоници Јудиног царства. Пун текст натписа гласи: „Од слушкиње цареве, из Нахарате (места близу Јерусалима), две мешине вина Јерусалиму“.
Чињеница што је забелешка била исписана  на папирусу, а не на јефтинијој глиненој остраки, наводи на закључак да је пошиљка мешинā вина била намењена лицу високог угледа.
Говорећи на конференцији за штампу у Јерусалиму данас у среду, библиста Шмуел Ахитов је рекао да спомен „слушкиње цареве“ која шаље мешине вина „Јерушалем-у“ претпоставља да их је послала угледна жена.
Ахитов је такође казао да је од значаја што текст наводи „Јерушалем“, што је начин како се назив града углавном наводи у Библији. Има само четири примера кад се назив овог града пише „Јерушалајим“, с доданим словом јод (ј), како се  назив овог града изговара и на савременом хебрејском језику.
Ахитов је проучавао текст у питању након његовог стицања од особе која је желела да остане анонимна.
Амир Ганор, директор одељења за заштиту од крађа при израелском Институту за старине, изјавио је како је установљено да  овај папирус потиче из једне пећине у Нахал Хеверу у Јудејској пустињи. Оштра, хладна локација близу Мртвог мора учинила је да се папирус сачува хиљадама година.
Еитан Клајн при истом Институту је рекао да је датовање папируса потврђено упоређивањем његовог правописа с другим текстовима из тог доба.
И док постоји више од стотину древних јеврејских текстова уклесаних на камену или угребених на грнчарији из овог периода, једини други познати јеврејски папируси с текстовима пре пада Јудиног царства 586.г. пре Хр. били су Папирус Марцеа (the Marzeah Papyrus) из средине 7. века пре Хр. из Трансјорданије, и папирус палимпсест пронађен у Кумрану.